Obdrželi jste novou poptávku a těšíte až si s klientem sjednáte termín focení?
Ano?
Nezapomeňte však na pár důležitých otázek, které vám pomohou při nacenění.
Zde je pár otázek, které byste měli položit, abyste se ujistili, že rozumíte tomu co klient potřebuje a správně poptávku nacenili.
Co je cílem focení?
Je důležité, abyste měli představu, zdali budete cílem nafotit nový objekt/produkt, nebo již stávající objekt/produkt u kterého jim dosavadní fotografie nevyhovují.
Může se jednat i o portrétovou fotografii do CV či na linked in.
Kde budou fotografie použity?
Během zjišťování informací od klienta, jaké fotografie bude chtít nafotit, můžete rovnou navázat i na otázku kde budou použity. Některý z klientů chce fotografie jen na sociální sítě, zatímco jiní chtějí fotografie pouze na webové stránky. Informace o tom, kde budou fotografie použity vám pomůže vypočítat poplatky za licenci.
S užitím fotografii souvisí i otázka formátu a rozlišení fotografii. Je potřeba se klienta dotázat zdali máme fotografii nafotit na výšku či šířku a v jakém rozlišení bude chtít fotografie dodat.
Bude zapotřebí zajistit modelky či modely? Pokud ano, bude si jej zajišťovat sám klient nebo je budete zajišťovat vy? Spolu s modely souvisí i zajištění stylisty a MUA.
Počet fotografii/setů nebo lokací či scénářů jaké bude klient požadovat?
Pro přesné určení ceny, je potřeba znát od klienta i kolik fotografii je potřeba nafotit. Zdali se bude jednat o jeden záběr či bude více záběrů. U focení produktu se bude jednat o informace ohledně obalu ( zdali bude produkt v něm či ne).
U focení portrétů se může lišit pozadí nebo se klient bude chtít převléknout.
Má klient určitou vizi?
U společností se může jednat o brand identity manual.
Požádejte klienta, aby Vám sdělil konkrétní podrobnosti o tom jak by chtěl aby jeho fotografie vypadala. U focení svateb by měla padnout i otázka ohledně editu, zdali bude klient mít zájem o černobílé fotografie či sépie a jiné. Pokud se mu líbí fotografie konkurence, může vám je zaslat pro inspiraci. Doporučujeme si udělat moodboard a klientem si jej nechat schválit. U některých společností se setkáte s tzv. brandovým manuálem, kde je již určené čeho se musíte držet.
Rozpočet
Ikdyž klientovi položíte veškeré otázky viz. výše, může se stát, že po vašem nacenění vám klient řekne, že je to mimo jeho rozpočet. A co teď, pokud máte pevně stanovené ceny? Vždy je cesta jak to vyřešit. Jedna z nich je vyfakturovat částku na dvakrát. Nebo můžete klientovi vyjít vstříc. Někdy se ale stane, že se nedohodnete.
Těmito otázkami dostanete potřebné informace k přesnějšímu nacenění poptávky. A klienta přimějete k tomu, aby si vše důkladně promyslel.
V našem studiu, klientům zasíláme dotazník, kde nám na veškeré otázky odpoví a my tak máme vše uložené, nemusíme si tak vše rekapitulovat v emailu. Doporučujeme mít vše někde napsané a schválené klientem, ať už by to byl vytvořený dotazník na drivu či email.
Čas, který na začátku věnujete klientovi, je důležitý a to nejen ke správnému nacenění poptávky a nafocení fotografii se kterými bude klient spokojen. Ale i k vybudování vztahu, který by mohl vést k opakujícím se zakázkám. Navíc spokojenost klientů vám může zajistit jejich doporučení ostatním.
Vynechali jsme nějakou otázku? Na co se klientů ptáte vy ?
Nezapomeňte se připojit do FB skupiny Fotka jako řemeslo.
Už máte vyhráno? Podívejte se na další článek jak si udělat shot list.
V dnešní době sociálních médií, kde je snadné sdílet svou práci s širokým publikem, fotografové čelí nejen pozitivní zpětné vazbě, ale také hejtu a nepříjemným komentářům. Zatímco chvála může dodat motivaci, negativní komentáře a hejty mohou snadno srazit sebevědomí a zpochybnit vlastní práci. Jak tyto výzvy zvládnout, zachovat si sebedůvěru a rozvíjet se navzdory hejtrům a neztratit chuť práci ukázat.
V dnešní době už není profesionální fotograf pouze tvůrčí umělec, ale také podnikatel, manažer a někdy dokonce i týmový lídr. Ať už pracujete sami nebo řídíte celý tým, efektivní studio management a dobře nastavené pracovní workflow jsou základem. To vám umožní dosáhnout konzistentních výsledků, zvládat více zakázek a růst nejen jako fotograf, ale i jako podnikatel. Protože pokud se toto nenaučíte, tak vás to zahltí.
V dnešním digitálním světě hraje uživatelský obsah (User-Generated Content, zkráceně UGC) klíčovou roli v marketingových strategiích mnoha značek. Ale co přesně znamená UGC a jak ho mohou fotografové efektivně využít? Tento článek se zaměří na vysvětlení pojmu UGC, jeho využití a možnosti, jak se stát úspěšným UGC tvůrcem.