Shot list

August 20, 2024
Shot list

Shot list jinými slovy seznam záběrů. V základu je to jednoduchá tabulka, která napomáhá organizovat natáčení a focení větších scén. Z toho vyplývá, že bude užitečnější pro vetší produkce, které potřebují zorganizovat více modelů a scén, ale může jistě pomoci i produkcím menšího rozsahu. Shot list Vám umožní uspořádat si myšlenky před začátkem natáčení, protože mapuje vše, co se bude vyskytovat v konkrétních záběrech. Díky tomu si budete moct seskupit scény, které jsou si něčím podobné a realizovat je ve stejných podmínkách, což Vám ušetří spoustu času. Z tohoto je také patrné, že se focení či natáčení nemusí realizovat přesně dle shot listu, ten pouze napomáhá zjednodušit a zorganizovat práci. A v neposlední řadě si díky shot listu můžete být jistí, že jste skutečně na nic nezapomněli, protože také plní funkci podrobného kontrolního seznamu. Běžně tedy obsahuje soubor specifických záběrů, vizuální odkazy, úhly kamer, nastavení světel a další věci, na které nesmíte zapomenout. Pokud si nejste jistí, co dalšího by shot list měl obsahovat, představte si, že jste uprostřed lesa, v okolí nic není a Vám se vybila baterie a náhradní se nachází ve studiu. V následujících řádcích si představíme, jak shot list zhruba vytvořit.

Jak jsem již zmiňovala, jedná se o velmi jednoduchou tabulku, která může být vytvořena na papíře či v počítačovém programu. Osobně bych se přiklonila k počítačové verzi, protože tu neztratíte a můžete ji sdílet se svými kolegy a oni tak budou mít také představu o tom, jak chcete focení či natáčení realizovat. Jako první je potřeba sepsat scény a ty nejlépe očíslovat, toto číslo si následně zapíšete do tabulky. Při sepisování scén si můžete pomoci i náčrtem či fotkami z telefonu. Následně sepsání jednotlivých záběrů, opět jim přiřadíte číslo a vedle něj se v tabulce dále věnujete detailům konkrétního snímku. Například zda se jedná o exteriér či interiér, úhel kamery, konkrétní lokace, velikost daného snímku a podobně. Dále do tabulky můžete připojit i jednoduchý seznam vybavení, díky kterému si budete jistí, že máte s sebou opravu vše a nepotká Vás nic podobného jako v příkladu výše. Také je dobré si nechat v shot listu místo na případné poznámky. Na krátký příklad shot listu se můžete podívat níže, Váš shot list může mít rozdílné parametry od tohoto příkladu, je totiž důležité, aby si ho každý přizpůsobil dle svých potřeb.

Bodově:

Číslo snímku: referenční číslo přidělené každému jednotlivému snímku.

Popis záběru: krátký popis akce / co se má na fotce dít.

Velikost záběru: jak velký nebo malý je objekt v záběru. Podle toho si připravíte objektiv.

Velikost fotky: pokud víte, že je fotka na billboard nebo na socky, tak podle toho upravujete rozlišení.

Typ záběru: úhel kamery nebo způsob, jakým kamera zabírá předmět.

Pohyb: jak se kamera v záběru pohybuje (nebo nepohybuje). Pokud natáčíte video.

Vybavení: typ kamery, která záběr snímá. Objektiv: objektiv fotoaparátu použitý k zachycení záběru.

Snímková frekvence: frekvence, s jakou jsou snímky zachyceny.

Místo: místo, kde je záběr pořízen.

Čas: kdy se bude fotit.

Herci: herci zahrnutí do záběru.

Zvuk: způsob snímání zvuku a/nebo dialogů.

Doplňující poznámky: vše co vás k tomu napadne jako doplnění.

Jak to máte vy? Používáte nějakou formu shotlistu, nebo jedete po paměti? Co se vám osvědčilo? Napište nám do komentářu. Nezapomeňte se připojit do FB skupiny Fotka jako řemeslo.

Poslední články

všechny články
Jak se nenechat rozhodit hejtry a negativními komentáři k fotkám

Jak se nenechat rozhodit hejtry a negativními komentáři k fotkám

V dnešní době sociálních médií, kde je snadné sdílet svou práci s širokým publikem, fotografové čelí nejen pozitivní zpětné vazbě, ale také hejtu a nepříjemným komentářům. Zatímco chvála může dodat motivaci, negativní komentáře a hejty mohou snadno srazit sebevědomí a zpochybnit vlastní práci. Jak tyto výzvy zvládnout, zachovat si sebedůvěru a rozvíjet se navzdory hejtrům a neztratit chuť práci ukázat.

Studio Management a Pracovní Workflow: Klíč k Úspěšnému Fotografickému Podnikání

Studio Management a Pracovní Workflow: Klíč k Úspěšnému Fotografickému Podnikání

V dnešní době už není profesionální fotograf pouze tvůrčí umělec, ale také podnikatel, manažer a někdy dokonce i týmový lídr. Ať už pracujete sami nebo řídíte celý tým, efektivní studio management a dobře nastavené pracovní workflow jsou základem. To vám umožní dosáhnout konzistentních výsledků, zvládat více zakázek a růst nejen jako fotograf, ale i jako podnikatel. Protože pokud se toto nenaučíte, tak vás to zahltí.

UGC Obsah: Co to je a jak můžeš využít tento trend

UGC Obsah: Co to je a jak můžeš využít tento trend

V dnešním digitálním světě hraje uživatelský obsah (User-Generated Content, zkráceně UGC) klíčovou roli v marketingových strategiích mnoha značek. Ale co přesně znamená UGC a jak ho mohou fotografové efektivně využít? Tento článek se zaměří na vysvětlení pojmu UGC, jeho využití a možnosti, jak se stát úspěšným UGC tvůrcem.